Scoping review mapping the implementation and adaptation of life skills training programmes for individuals with schizophrenia spectrum disorder: contexts, frameworks, interventions and outcomes
Sirirat Nitayawan, Mary Leamy, Natthapon Inta, Patraporn Bhatarasakoon
• งานวิจัยนี้เป็น scoping review ที่ศึกษาการนำโปรแกรมฝึกทักษะชีวิตสำหรับผู้ที่มีภาวะความผิดปกติในกลุ่มโรคจิตเภทไปใช้จริงในบริบทต่าง ๆ
• งานวิจัยชิ้นนี้พบ 3 โปรแกรมหลักที่ใช้สำหรับฝึกทักษะชีวิต ได้แก่
• การปรับให้เหมาะสมกับบริบททางวัฒนธรรมก่อนนำไปใช้จริงในบริบทที่แตกต่างเป็นหัวใจสำคัญที่จะทำให้การนำไปใช้ประสบความสำเร็จ แม้ว่าแต่ละโปรแกรมจะมีความยืดหยุ่นในสภาพแวดล้อมที่หลากหลาย แต่การคงองค์ประกอบหลักของเทรนนิ่งไว้มีความสำคัญ
• อุปสรรคหลักในการนำไปใช้ ได้แก่ ปัญหาด้านการรู้คิด (cognitive deficits), ปัญหาการเดินทาง, และข้อจำกัดด้านบุคลากร
• ปัจจัยที่ช่วยสนับสนุน ได้แก่ การมีโครงสร้างเนื้อหาที่ชัดเจนของเทรนนิ่ง (structured formats), การใช้วิธีสอนหลากหลาย และ การมีส่วนร่วมของครอบครัว
———-
Scoping review mapping the implementation and adaptation of life skills training programmes for individuals with schizophrenia spectrum disorder: contexts, frameworks, interventions and outcomes
Sirirat Nitayawan, Mary Leamy, Natthapon Inta, Patraporn Bhatarasakoon
• This scoping review maps the implementation and adaptation of life skills training programmes for people with schizophrenia spectrum disorder across diverse contexts
• Three major programme frameworks were identified:
• Cultural adaptation was essential for successful implementation, with programmes demonstrating flexibility across varied settings while retaining core therapeutic components
• Key implementation barriers included cognitive deficits, transportation difficulties, and workforce limitations
• Enablers included structured formats, varied teaching methods, and family involvement




